Nastanak i razvoj vesti

Uz detaljan pregled istorije i pogled u daleku prošlost, vesti se u najvećoj meri vezuju za štampana izdanja, odnosno čuvene dnevne novine i kasnije magazine. To i ne čudi s obzirom na činjenicu da je informisanje ljudi još u drevnom Egiptu bilo putem štampanih primeraka – na papirusu, a u Rimu uz oslikavanje zidova.

Vest je nezaobilazan deo svih novina, jer je to prvobitan i nekada jedini način širenja informacija i obaveštenja ka javnosti. U našoj zemlji, od davne 1768. godine je nastavo „Slaveno-serbski magazin“, koji je pokrenuo Zaharije Orfelin u Italiji. Od tada, do današnjeg vremena, najnovije vesti su doživele različite promene u načinu širenja i putovanja posebno uz usmenu propagandu.

Vesti kao neraskidiva veza sa dnevnim novinama

Od pojave prvih domaćih novina u 18. veku, pokrenula se masovna aktivnost informisanja i širenja vesti dana, aktuelnost iz zemlje i regiona putem štampanih medijskih primeraka. U narednim godinama nakon izdanja Zaharija Orfelina, krenula su da se nižu brojna izdanja sa ciljem širenja vesti u svim ili tačno definisanim oblastima života, nauke, biznisa ili slobodnog vremena. Posebno su dominirale tematske novine u vezi sa kulturnim i crkvenim životom našeg stanovništva. 

U Beču je formirano prvo izdanje na srpskom jeziku pod nazivom „Serbskija novini“ na kraju 18. veka, a zatim 1816. godine i čuveni „Zabavnik“. U vremenu do Balkanskih ratova, postojalo je više od dve stotine domaćih novina i časopisa, od kojih je preko 150 nastalo u Kraljevini Srbiji, a stotinu u Beogradu. To je bio temeljan i detaljan način za razvoj načina da se plasiraju sve vesti u državi, regionu, a često i na svetskom nivou. 

Razvoj drugih medija kao načina plasiranja vesti 

Vesti dana su postale simbol informisanja ljudi o svim značajnim tokovima u zemlji i inostranstvu, tokom 19. i 20. veka. Uz dnevne novine, časopise i zabavnike, sloboda govora, izražavanja i obaveštavanja podignuta je na znatno viši nivo nego u ranijim godinama. Nakon širenja vesti putem štampanih medija, posle 1990. godine dolazi do naglog razvoja i napretka televizijskog progarma. Brojnost, kvalitet i tematika kanala je značajno poboljšana, kao i mogućnost emitovanja programa tokom čitavih 24 sata dnevno. Nastaju tačne programske šeme koje obuhvataju plasiranje vesti, zabavni, filmski, muzički i drugi sadržaj uz programe u boji i sve boljoj rezoluciji i veličini tv ekrana. Na kraju veka, podstaknut je i razvoj interneta, kao globalne mreže uz koju je postalo moguće povezivanje sa svim krajevima sveta. 

To je početak razvoja online vesti, kao nezaobilaznog načina informisanja ljudi u modernom dobu. Ne samo da je to inovacija koja je učinila vesti kvalitetnijim sadržajem koji kombinuje različite estetske mogućnosti za formiranje uz oblikovanje teksta, već je učinala i najnovije vesti bliže svakom korisniku online mreže. Na internetu su vesti dana uočljivije, stalno dostupne, praćenje raznovrsnim dodacima, komentarima i opcijama za direktno uključivanje mišljenja javnosti, što ni sa jednim medijskim formatom u ranijim godinama nije bilo izvodljivo.  

Nastanak i razvoj vesti praćen je formiranjem različitih medija, njihovim oblikovanjem, napredovanjem i usavršavanjem. Jednostavno, pored usmene propagande koja se širi „od usta do usta“, važno je imati temeljnu pokrivenost u vidu teksta, video snimka, ilustracije ili fotografije. To je način da se najnovije vesti prezentuju na potpuno realan, pouzdan i verodostojan način javnosti.